Túnels en mina perforats amb explosius

Túnels perforats amb tuneladora

Treballs de topografia

El mètode austríac és probablement el sistema més emprat en l'excavació de túnels en mina. En aquests túnels pose especial obstinació en la presa de dades dins del termini i en la forma escaient garantint el rigorós control de l'adreça de l'excavació, la secció i invasions i el mesurament d'unitats d'obra. També pose els mitjans i mètodes adequats per a realitzar un control de qualitat que permeta prendre mesures correctores adequades per a corregir l'origen de les desviacions en la mesura del possible. Les activitats de control geomètric de la secció les duc a terme de manera que la informació estiga disponible al més prompte possible, en cas contrari, qualsevol mesura correctora no podrà ser aplicada al seu degut temps. M'assegure de la correcta localització en el començament i eixida dels túnels. També m'assegure constantment que en aquells que es comencen per ambdues boques alhora, es van a trobar en el lloc correcte. Un altre aspecte que mai oblide a l'interior d'un túnel és el compliment estricte de les normes de prevenció i riscos laborals. Observar i complir les normes de seguretat establides és una part més de la meua obligació laboral.

Al marge de les indicacions i recomanacions arreplegades en els plans de control de l'obra, per a garantir una correcta execució i detectar a temps les possibles desviacions, pose especial interès a atendre el replanteig de la perforació i elements de reforç com a cintres, encofrats perduts…, així com la verificació posicional d'aquests elements de reforç, i de la secció excavada en fase de segellat, la secció en sosteniment i les seccions en cas de despreniments, reforços puntuals o en terrenys que manifesten convergències altes. Tot açò recolzat en una xarxa de vèrtexs de poligonal rigorosament observada, calculada i compensada.

Les unitats d'obra emprada en túnels, difereixen substancialment de qualsevol unitat d'obra exterior quant a costos de subministrament i posada en obra, com en la forma de mesurament. Per norma general, mensualment es realitza un mesurament de l'obra executada que aporta la informació necessària per a realitzar certificacions i analitzar les desviacions respecte els valors de projecte. Per a realitzar un rigorós mesurament d'aquestes unitats em recolze en la presa sistemàtica de perfils transversals.

En els túnels, les especificacions tècniques dels quals en matèria de traçat són molt exigents, màquines perforadores o equips TBM (Tunnel Boring Machine) són el sistema de perforació més sofisticat que es coneix, en ells la tecnologia està present durant tota l'execució. Són autèntiques fàbriques de túnels i la seua capacitat per a realitzar el tall a secció completa i la col·locació del sosteniment en cicle continu, augmenta notablement els ritmes de producció respecte d'altres sistemes constructius. La perforació es realitza mitjançant un cap de cort giratòria que és accionada per una planta motriu i aconsegueix la força d'embranzida necessària per a realitzar l'avanç recolzant-se en el propi sosteniment col·locat. Existeixen dos grups, talps i escuts. Els talps se solen emprar en massissos de roca sana, competent i que no sol necessitar sosteniment i la seua gran diferència respecte a escuts i dobles escuts, és l'absència d'elements d’apuntalament provisional de l'excavació. Els escuts o dobles escuts es componen d'una carcassa metàl·lica encarregada de sostenir provisionalment el terreny situat entre el front d'excavació fins al lloc que es troba executat el sosteniment definitiu format per dovelles o bloc de formigó prefabricat. Després del sistema principal de perforació es troba el sistema hidràulic responsable de proporcionar l'embranzida necessària per a realitzar la perforació i el basculant encarregat de la col·locació del sosteniment. El sistema perimetral d'embranzida es recolza en l'últim anell del sosteniment i és la causa principal de formació de celles i fins i tot de trencaments parcials de les dovelles que conformen el sosteniment. El sistema de guiat es realitza mitjançant els automatismes i lògica embarcats en la pròpia maquinària, obtenint les dades necessàries d'equips topogràfics instal·lats de forma permanent mitjançant ancoratges en el sosteniment i a una certa distància del front d'excavació. El guiat d'un túnel executat amb aquest tipus de maquinària, presenta desplaçaments incontrolats que es produeixen en la trajectòria de l'eix i deformacions en les peces prefabricades que integren el sosteniment, provocades pel seu propi pes a priori i per embranzides del terreny a posteriori, no aconseguint en cap cas un radi de curvatura uniforme per les deformacions com a conseqüència d'aquestes accions. Per a garantir la correcta adreça de la perforació de túnels executats amb TBM, s'utilitzen equips giroscòpics que asseguren la correcta adreça azimutal de l'excavació. Jo m'encarregue de l'aportació de dades a aquests equips.

Pren de dades i control geomètric i quantitatiu d'obra.

Aportació de dades a equips giroscòpics utilitzats en el guiat de túnels executats amb tuneladora o equips TBM.

Execució, estudis i informes AS-BUILT d'obra realment existent en la qual s'inclou la comprovació de gàlib, despreniments, mesuraments i perfils transversals. Verificació puntual de secció en trams de reforç o convergències de magnitud notable. Mesurament de grans cavitats i col·lapses. Comprovació de embocadures previs. Anàlisi de desviacions del traçat i ajust de variants.

MESURA DE CONVERGÈNCIES: L'excavació d'un massís rocós provoca inevitablement un desequilibri del seu estat en tensió, provocant una tendència del propi terreny per a recuperar la seua estabilitat inicial i generant en aqueix procés uns desplaçaments convergents que s'han de controlar sistemàticament. Oferisc els meus serveis en el mesurament de convergències per mètodes òptics i topogràfics, ja que aquests desplaçaments poden afectar al control geomètric de l'excavació. En roques competents, poc alterades, els valors que s'obtenen solen ser molt xicotets, no generant en general desplaçaments que superen valors mil·limètrics una vegada col·locat el sosteniment definitiu. No succeeix així en zones de falla o en túnels que s'executen en roques molt alterades o terrenys molt blans.

Existeixen altres mètodes constructius que en la seua major part són utilitzats en la construcció de línies de ferrocarril metropolità. Aquests mètodes resulten d'aplicació indispensable en aquells casos en els quals el túnel transcorre per sòls, sota cascos urbans i zones edificades i la longitud total de l'obra no justifica ni permet l'ús de tuneladora. El normal és realitzar murs pantalla. Aquests són murs de contenció que es construeixen abans del buidatge de les terres, constitueixen un tipus de fonamentació profunda. Un altre mètode constructiu és l'execució de falsos túnels. En ells realitze tots aquells replantejos a executar durant les diferents fases que componen l'obra sent aquests: expropiacions, serveis afectats, murs pantalles, excavacions per a sabates, anivellacions de formigó de neteja, lloses de fons, murs, anivellacions de tubs prefabricats de formigó, coberta, plaques alveolars, farciments de terra.

 

Bandera d'Espanya Sobre tancat

Edificació

Obra civil

Veure vídeos

anar a ...